Abstract
The authors discuss the issues of a largescale AI adoption in the domestic high-tech industries. The paper presents the current legal framework and key AI implementation areas. It is shown that the capability of AI technologies available today is limited. There is no theoretical basis or required verification of artificial neural networks or other AI technologies. The paper also covers the issues with developing a digital twin of a human pilot, and the drastic differences between human and artificial intelligence applied to solve incorrect problems in aviation. One of the major conclusions is that a scientific, ideological, and political platform for the AI development and implementation in the missioncritical areas (education, high-tech industry, transportation) shall be prepared and adopted through public hearings and discussions hosted by the RAS, State Duma, with a subsequent review by the Russian Government.
References
Шумский С. А. Машинный интеллект. Очерки по теории машинного обучения и искусственного интеллекта. М.: РИОР; 2019. 340 с.
Памперла М., Фергюсон К. Глубокое обучение и игра в го. М.: ДМК Пресс; 2020. 372 с.
Митрохина Е. В Совбезе заявили об опасности ИИ как инструмента геополитического влияния. Газета.ru. Режим доступа: https://m.gazeta.ru/politics/news/2021/08/24/n_16424636.shtml.
Тихонов А. Н., Арсенин В. Я. Методы решения некорректных задач. М.: Наука; 1986.
Бетелин В. Б. О выгодоприобретателях научно-технического прогресса. Успехи кибернетики. 2020;2(2):6-14.
Глава РАН заявил, что качество подготовки выпускников российских вузов продолжает падать. Режим доступа: https://tass.ru/obschestvo/11383463.
Савельев С. В. Вычисление структуры мозга человека. ГФБНУ НИИ морфологии человека РАН. Лекция.