Constraints for the Computer Science Major Curriculum Optimization Problem
PDF (Russian)

Keywords

analysis
pairwise comparison matrix
expert evaluation
curriculum
optimization
constraints

How to Cite

1.
Yurchishina M.V., Bushmeleva K.I. Constraints for the Computer Science Major Curriculum Optimization Problem // Russian Journal of Cybernetics. 2024. Vol. 5, № 1. P. 82-91. DOI: 10.51790/2712-9942-2024-5-1-10.

Abstract

this study presents a set of constraints used in the curriculum optimization problem of computer science majors. A simulation model of an optimal curriculum can have different objective functions as required by the user. The constraints filter out a set of acceptable values so that the filtered values can be used even without solving for the objective function. In addition to basic constraints such as the number of semesters and credit hours for each course, the system also includes constraints that govern the sequence of related courses. We interviewed experts and used the pairwise comparison approach to identify the groups of related courses and to assign them to semesters. We used a new method for processing pairwise comparison matrices. We also intoriduce the course sequence factor that can be converted into the specific number of the semester

https://doi.org/10.51790/2712-9942-2024-5-1-10
PDF (Russian)

References

Ларичев О. И., Петровский А. Б. Системы поддержки принятия решений. Современное состояние и перспективы их развития. Итоги науки и техники. Сер. Техническая кибернетика. 1987;21:131– 164.

Сараев А. Д., Щербина О. А. Системный анализ и современные информационные технологии. Труды Крымской Академии наук. Симферополь: СОНАТ; 2006. С. 47–59.

Халин В. Г. Системы поддержки принятия решений: учеб. и практикум для вузов / под ред. В. Г. Халина, Г. В. Черновой. М: Издательство Юрайт; 2023. 494 с.

Алексахин С. В., Николаев А. Б., Строганов В. Ю. Моделирование связности дисциплин учебного плана в системе дистанционного образования. Информационные технологии в образовании (ИТО-2001). Секция 3. ИТ в открытом образовании: мат. XI Международ. конф.-выставки. М.: МИФИ; 2001.

Лавлинская О. Ю. Ранжирование учебных дисциплин с использованием экспертных оценок. Моделирование систем и информационные технологии: межвуз. сб. науч. тр. Вып. 3. Ч. 2. Воронеж: Научная книга; 2006. С. 80–83.

Юрчишина М. В., Бушмелева К. И. Математическое моделирование процесса оптимизации учебного плана высшего образования. Фундаментальные, поисковые, прикладные исследования и инновационные проекты: сб. тр. нац. науч.-практ. конф. М.: РТУ МИРЭА; 2022. C. 141–144.

Юрчишина М. В., Бушмелева К. И. Экспертное оценивание структуры и состава группы математических дисциплин учебного плана для студентов бакалавриата по направлению «Информатика и вычислительная техника». Фундаментальные, поисковые, прикладные исследования и инновационные проекты: сб. тр. нац. науч.-практ. конф. М.: РТУ МИРЭА; 2023. C. 702–708.

Вентцель Е. С. Исследование операций. М.: Высшая школа; 2001. 208 с.

Рыков А. С. Системный анализ: модели и методы принятия решений и поисковой оптимизации. М.: Издательский Дом МИСиС; 2009. 608 с.

Downloads

Download data is not yet available.