Building Groups of Related Courses for the Undergraduates Majoring in Computer Science
PDF (Russian)

Keywords

analysis
surveying
expert evaluation
curriculum
optimization
system of restraints

How to Cite

1.
Yurchishina M.V., Bushmeleva K.I. Building Groups of Related Courses for the Undergraduates Majoring in Computer Science // Russian Journal of Cybernetics. 2023. Vol. 4, № 2. P. 53-59. DOI: 10.51790/2712-9942-2023-4-2-08.

Abstract

this study analyzes the names and content of the syllabi from the B.Sc. Computer Science curricula in five universities. We identified the most frequent courses and categorized them into groups. An optimal curriculum includes chains of courses delivered sequentially. There can be several such sequences. We selected several groups of courses presenting the common basic concepts, and surveyed the experts. We also proposed the expert selection criteria and developed questionnaire for a distance evaluation.

https://doi.org/10.51790/2712-9942-2023-4-2-08
PDF (Russian)

References

Халин В. Г. Системы поддержки принятия решений: учеб. и практикум для вузов / под редакцией В. Г. Халина, Г. В. Черновой. М: Издательство Юрайт; 2023. 494 с.

Ларичев О. И., Петровский А. Б. Системы поддержки принятия решений. Современное состояние и перспективы их развития. Итоги науки и техники. Сер. Техническая кибернетика. 1987;21:131–164.

Сараев А. Д., Щербина О. А. Системный анализ и современные информационные технологии. Труды Крымской Академии наук. Симферополь: СОНАТ; 2006. С. 47–59.

Юрчишина М. В., Бушмелева К. И. Математическое моделирование процесса оптимизации учебного плана высшего образования. Фундаментальные, поисковые, прикладные исследования и инновационные проекты: сб. тр. нац. науч.-практ. конф. М.: РТУ МИРЭА; 2022. C. 141–144.

Рыков А. С. Системный анализ: модели и методы принятия решений и поисковой оптимизации. М.: Издательский ДОМ МИСиС; 2009. 608 с.

Алексахин С. В., Николаев А. Б., Строганов В. Ю. Моделирование связности дисциплин учебного плана в системе дистанционного образования. Информационные технологии в образовании (ИТО-2001) Секция: 3. ИТ в открытом образовании: мат. XI Международ. конф.-выставки. М.: МИФИ; 2001.

Лавлинская О. Ю. Ранжирование учебных дисциплин с использованием экспертных оценок. Моделирование систем и информационные технологии: межвуз. сб. науч. тр. Воронеж: Научная книга; 2006. Вып. 3. Ч. 2. С. 80–83.

Орлов А. И. Экспертные оценки: учеб. пос. М.: ИВСТЭ; 2002. 31 с.

Анохин А. Н. Методы экспертных оценок: учеб. пос. Обнинск: ИАТЭ; 1996. 148с.

Крянев А. В., Семенов С. С. К вопросу о качестве и надёжности экспертных оценок при определении технического уровня сложных систем. Надежность. 2013;4:90–99.

Downloads

Download data is not yet available.